In een tijd waarin fysieke winkels het moeilijk hebben en wel actief zijn op social media is de Facebook winkel echt een uitkomst. Het gebruik ervan is gratis en je kunt alle artikelen ook laten bestellen via jouw eigen website. Doordat er een chat mogelijkheden zijn, blijf je ook op een eenvoudige manier in contact met je klanten, zonder dat ze bij jou in de winkel zijn. Een kans om te grijpen en jouw favoriete producten alvast online aan te bieden bij jouw volgers. Voor je het weet is niet alleen je omzet vergroot, maar is jouw winkel ook nog eens bekender geworden. Een Facebook winkel inrichten is eenvoudig als je de volgende fases goed doorloopt.
Waar staat de Facebook winkel?
Links in jouw pagina staan een aantal tabbladen waar bijvoorbeeld berichten, foto’ s’ en evenementen staan. Hier kun je bij een bedrijfspagina een aan toevoegen om producten op je pagina te laten zien en te verkopen. Dit deel van Facebook is ideaal voor ondernemers die klanten willen bereiken via Facebook en Instagram.
Fase 1: Voeg het winkel tabblad toe aan je Facebook bedrijfspagina
Het zou kunnen dat het tablad ‘Winkel’ al actief is op je Facebook bedrijfspagina. Heb je bijvoorbeeld een fysieke winkel, dan is de functie al toegevoegd. Staat het tabblad er nog niet, dan voer je de volgende stappen uit via de instellingen:
Pagina bewerken > Een tabblad toevoegen > Winkel tabblad toevoegen
Tip: Tabbladen kun je slepen zodat ze van plek wijzigen, wil je dat jouw winkel direct zichtbaar is, sleep het tabblad dan naar boven.
fase 2: Accepteer de algemene voorwaarden
Op het moment dat het tabblad winkel is toegevoegd aan je pagina word er gevraagd om akkoord te gaan met de algemene voorwaarden en beleidsregels. Hierin staat informatie over welke soort producten je mag aanbieden – de manier van leveren, retouren en klachten – en behandeling van gebruikersgegevens, het is belangrijk om deze goed door te nemen.
Fase 3: Kies de gewenste betaalmethode
Laat klanten een bericht sturen via je Facebook pagina bij vragen of interesse. Of stuur ze rechtsreeks naar je bestaande webshop (als je deze hebt) zodat daar besteld en betaald kan worden.
Fase 4: Selecteer de munteenheid
Hier kies je voor euro’s, alle door jou aangeboden producten worden nu in euro’s weergegeven.
Fase 5: Wat ga je verkopen
Je hebt hier 200 tekens om te beschrijven wat je gaat verkopen. Probeer hier jouw potentiële klant zo goed mogelijk te informeren over wat hij/zij kan verwachten. Gebruik het aantal tekens zo goed mogelijk, dit is het eerste wat jouw klant ziet en er mag echt goed over nagedacht zijn!
Fase 6: Plaats producten in de winkel
Je bent “ready to go”! Dit is de stap van jouw online Facebook winkel avontuur. Je kunt nu op de knop ‘producten toevoegen’ klikken.
Er opent een popup waar je alle product informatie kunt invullen:
- Een of meerdere afbeeldingen of videos
- Naam van het product
- Prijs
- Omschrijving
- URL voor betaalproces
Voor de ‘URL voor betaalproces’ vul je de url in van het product op je webshop. Om deze url te achterhalen ga je naar de detailpagina van het product op je webshop en knip of kopieer je deze url uit de zoekbalk, daarna plak je hem eenvoudigweg in het veld.
De belangrijkste voorwaarden
We sommen de belangrijkste voor je op:
Afbeeldingen:
- Er moet minstens één afbeelding voor elk product gebruikt zijn
- De afbeelding moet een echt beeld van het product zijn, dus geen grafische voorstelling, illustratie of icoon van het product
Afbeelding Tips:
- Gebruik kwalitatieve goede afbeeldingen. Aanbevolen is dat je afbeelding minimaal 1.024 x 1.024 pixels bedraagt
- Idealiter heeft de productafbeelding een witte achtergrond of wordt het product op de foto gebruikt
- Het beeld mag geen tekst, geen beledigende inhoud, reclame- of promotiemateriaal, watermerken of tijdgevoelige informatie zoals beperkt geldige aanbiedingen bevatten.
Omschrijvingen:
De omschrijving mag alleen betrekking hebben op het product en moet gemakkelijk leesbaar zijn, ideaal gezien gebruik je dus korte zinnen en\of bulletpoints.
Wat mag niet?
- De beschrijving mag geen HTML-, telefoonnummers of e-mailadressen bevatten
- Geen lange titels, overmatige leestekens of alle letters in hoofdletters of in kleine letters
- Je mag geen links naar boeken- of filmverdelers of andere externe links gebruiken in je omschrijving
Nadat je je eerste product hebt toegevoegd zou het er ongeveer zo moeten uitzien:

We zien dus ons eerste product en de beschrijving van de winkel die we eerder hebben toegevoegd. Het zou kunnen dat een product initeel de status ‘wordt beoordeeld’ heeft dus zorg er zeker voor dat je boven vermelde richtlijnen in acht neemt om te vermijden dat je producten in deze fase worden afgekeurd. Zolang een product deze status heeft is het enkel zichtbaar voor jou en niet voor de rest van de wereld.
Wanneer je nu klikt op de knop ‘uit-checken’ word je naar de detailpagina op je webshop doorgestuurd waar je het product meteen kunt toevoegen aan je mandje. Deze url hebben we dus eerder opgegeven bij het toevoegen van ons product.
Als je meer producten wilt toevoegen dan herhaal je de voorgaande stappen.
Fase 7: Maak collecties aan
Heb je veel producten? Gebruik dan ‘Collecties’ om je aanbod beter te organiseren en daarmee duidelijkheid te creëren voor jouw bezoeker. Deze optie wordt onder je producten getoond van zodra je je eerste product hebt toegevoegd.
Wanneer je nu klikt op ‘Verzameling toevoegen’ word je naar de ‘Winkel sectie’ in je Publicatietools doorgestuurd. Je zal zien dat Facebook voor jou reeds een Collectie ‘Uitgelichte producten’ heeft aangemaakt.
Deze wordt als eerste weergegeven dus hier voeg je jouw favoriete producten aan toe. Je kiest bijvoorbeeld voor meest verkocht of welke producten jou de meeste winst opleveren Om producten toe te voegen klik je op de collectie ‘Uitgelichte producten’ en daarna op de knop ‘Producten toevoegen’. Er opent nu een popup waar je producten kan selecteren om toe te voegen aan een collectie.
De Facebook winkel sectie heb je snel en gemakkelijk opgezet. Daarbij is het een uitstekende manier om meer uit je bedrijfspagina te halen als retailer.
Hulp nodig?
Ik help je graag een stapje verder om zo jouw omzet en naamsbekendheid te vergroten! Als winkelier en ondernemer moet je alle zeilen bijzetten en dit zeil zou zomaar eens jou van richting kunnen veranderen. Bel me op 0615005252 of vul het contactformulier in! Jouw Facebook winkel inrichten doen wij smamen voor het grootste succes.